Sunday, January 3, 2010

AKU DAN AZAM TAHUN 2010


Barangkali anda masih mencari-cari apakah azam kewangan anda untuk tahun 2010. Mari saya kongsikan 5 tips untuk anda melakukan sesuatu yang lebih baik pada tahun 2010

1. Saya akan menggunakan 1 kad kredit sahaja
Sekiranya anda mempunyai 5 kad kredit, anda akan
mengeluarkan lebih banyak duit. Sedangkan anda sebenarnya masih boleh hidup dengan 1 kad kredit.
Sebelum ini, sekiranya anda seorang yang berdisiplin, 10 kad kredit pun tidak mengapa. Tetapi anda akan “membuang” lebih kurang RM 500 setahun hanya untuk membayar cukai untuk 10 kad kredit anda selepas ini.
Jadi anda perlu merancang kembali penggunaan kad kredit anda.

2. Saya akan tambah jumlah simpanan bulanan saya
Sekiranya anda sudah berjaya mendisiplinkan diri untuk
simpanan setiap bulan, barangkali 10% dari gaji, apa kata anda tambah 2.5% lagi pada tahun ini menjadi 12.5%.
Mari kita buat kira-kira. Sekiranya pendapatan tahunan anda adalah RM 60,000 maka dengan hanya menambah 2.5%, maka anda akan dapat menyimpan sebanyak RM 7,500 berbanding RM 6,000 sahaja.

3. Saya akan beli 1 buku berkaitan bisnes, pengurusan kewangan dan pelaburan setiap bulan
Ya. Sudah tentu anda boleh mendapat tips percuma dari
beberapa blog berkaitan lagi di internet. Tetapi masih ramai yang tidak memberikan tips percuma di internet seperti saya.
Ada banyak lagi ilmu-ilmu pengurusan kewangan yang anda boleh dapat dengan membaca. Saya sendiri tidak mampu menulis semua topik, semua bab, dan menulis semua yang saya tahu dalam blog ini.

4. Saya mesti bina aset saya sendiri
Ramai yang saya lihat hari ini ada hobi tersendiri. Tetapi tidak ramai yang membina aset dari hobi tersebut. (Untuk anda yang baru membaca blog saya, aset yang saya maksudkan adalah sesuatu yang membuatkan poket anda kembung!)
Anda boleh menjual barang di Ebay. Anda boleh membina minisite jualan sendiri. Anda boleh menulis buku. Anda boleh menulis lirik lagu. Anda boleh mengajar
how to breastfeed anak kepada bakal-bakal ibu. Anda boleh menjadi jurugambar. Anda boleh jual tudung Ekin. Anda boleh mulakan portfolio hartanah anda. Anda boleh … (sila isikan tempat kosong sendiri)
Sekiranya anda sudah bina pada tahun lepas dan berjaya, ulang sahaja resipi kejayaan anda atau tambah satu lagi aset baru yang berlainan jenis. Selagi mana aset itu halal, buat sahaja.
Kalau sudah bermula, tetapi masih belum belum berjaya, jangan berputus asa.

5. Saya mesti gunakan produk kewangan yang halal
Baik akaun simpanan, akaun semasa, akaun pelaburan. Dan pelbagai akaun lagi termasuk
kad kredit, sila lah berhijrah ke produk yang halal. Produk yang mempunyai pengesahan halal dari pihak mempunyai autoriti untuk membuat pengesahan tersebut.
Saya tidak mengatakan apabila anda guna produk kewangan halal sahaja, anda terus boleh jadi jutawan. Bukan begitu. Cuma ada beberapa kisah benar, dulu hidup mereka “sempit”. Bukan tidak berduit. Ada duit, bergaji besar. Tetapi masih tidak lapang pintu rezekinya. Hati sentiasa berkeluh kesah dan tidak tenang. Lalu satu hari dibukakan hati untuk berhijrah menggunakan produk kewangan Islam, dan lama kelamaan mereka tidak lagi berasa “sempit” dan gundah gulana, hati sudah menjadi tenang. Kalau dirasakan tidak cukup rezekinya, entah macam mana akhirnya tetap menjadi cukup.
Itu kerja Allah swt. Sebab dalam Islam ada konsep suci dan berkat.
Hm.. saya rasa saya perlu tambah lagi 2 tips. Tips yang istimewa

1. Saya wajib berhenti merokok
Harga rokok semakin mahal. Kalau gaji anda setiap tahun bertambah mahal juga tidak mengapa. Tetapi saya harap anda bukan tergolong dalam golongan yang mengutamakan kepuasan merokok dari kualiti hidup anak-anak dan keluarga.
Kadang-kadang saya berasa pelik, kenapa duit merokok boleh sentiasa ada setiap bulan tetapi untuk menyimpan ada sahaja alasannya.

2. Saya mesti daftar haji tahun ini juga
Salah satu syarat haji mesti ada keupayaan. Antaranya keupayaan kewangan untuk pergi dan balik, juga untuk perbelanjaan tanggungan yang ditinggalkan di tanah air.
Saya fikir tidak kena kalau selama ini kita berfikir ingin tambah duit sahaja tetapi terlupa untuk bertindak bagi membolehkan naik haji. Banyak tempat di dunia ini kita sudah pergi, tetapi dengan sengaja kita melambatkan pula urusan haji sedangkan sudah mampu.
Daftar haji tahun ini bukan tahun depan boleh terus pergi. Silap haribulan, 10-15 tahun lagi baru anda dipanggil. Kalau sudah mampu, tapi masih belum daftar haji, sekali sudah ‘padam’ dulu… amacam?
Semoga saya dapat membantu anda untuk membina azam kewangan tahun 2010

(Artikel ini saya dapat dari rakan untuk dikongsi bersama)

No comments:

Post a Comment